Rodičia detí so zdravotným postihnutím aj široká odborná obec niekoľko
rokov čakali na sľubované zmeny v školskom zákone. Tie mali cez takzvané
nárokovateľné a vymožiteľné podporné opatrenia zabezpečiť, že žiaci so
zdravotným postihnutím budú mať skutočne vymožiteľný nárok zúčastňovať
sa na vzdelávaní priamo v školách spolu s ostatnými žiakmi. "Z
pôvodnej koncepcie tzv. nárokovateľných a vymožiteľných podporných
opatrení sa však po zmenách zo strany súčasného vedenia ministerstva
školstva nárokovateľnosť vytratila. Žiaci so zdravotným postihnutím sa
teda reálne nebudú môcť realizácie týchto podporných opatrení školou
domáhať presne tak, ako sa doteraz nemohli domáhať prítomnosti asistenta
učiteľa na vyučovaní, ak škola na neho nenašla financie, prípadne ak
jej ministerstvo školstva pridelilo menej finančných prostriedkov, ako
žiadala," uviedli z Úradu komisára pre osoby so zdravotným
postihnutím. Ako doplnili, žiakom so zdravotným postihnutím sa teda síce
na jednej strane právo na primerané úpravy a podporné opatrenia
priznáva, ale iba v teórii a na papieri.
Môže sa tak stať, že jeden žiak so zdravotným postihnutím sa ku konkrétnemu opatreniu v škole skutočne dostane, no iný nie. "Tento stav považujem za nerovnaké zaobchádzanie v prístupe k vzdelávaniu,"
povedala Stavrovská. Novela školského zákona predpokladá, že žiak
odkázaný na podporné opatrenia za nimi bude cestovať do tej školy, ktorá
ich už má vytvorené alebo ich bude ochotná či schopná vytvoriť. "Tu
opäť narážame na nerovnaký prístup k vzdelávaniu, keď si žiak bez
potreby podporných opatrení bude môcť vybrať, na ktorej škole sa chce
vzdelávať, kým žiak s potrebou podporných opatrení bude musieť plniť
školskú dochádzku iba tam, kde mu to umožnia (ak vôbec)," uviedol
úrad. Cestovanie žiaka za vzdelávaním sa predpokladá rovnako aj pri
materských školách, keď sa právo dieťaťa na vzdelávanie v materskej
škole zo strany štátu naplní iba vtedy, keď mu ponúkne miesto v
akejkoľvek najbližšej materskej škole s voľnou kapacitou.
"Po tom, keď ministerstvo školstva konečne vykročilo správnym smerom,
sa tak Slovenská republika opäť dostáva o krok späť. Namiesto
zrovnoprávnenia vzdelávania žiakov so zdravotným postihnutím novela
zavádza ďalší priestor na vytváranie nerovností," upozornila
Stavrovská. Úrad v rámci medzirezortného pripomienkového konania, ako aj
na rozporovom konaní so zástupcami ministerstva školstva poukázal na
to, že takto koncipovanou novelou školského zákona sa reálna inklúzia v
školstve nezavedie.
Zároveň chce komisárka na stretnutí s Horeckým upozorniť aj na
ľudskoprávny rozmer zavedenia sexuálnej výchovy do vzdelávacích osnov, a
to najmä v nadväznosti na Dohovor o právach osôb so zdravotným
postihnutím.